Egyszerűség vagy egyszerűsítés?


Mindjárt a közepébe csapunk: az egyszerűség a talán legkívánatosabb cél az oktatásban. Az egyszerűsítés ezzel szemben az értelem talán legfőbb ellensége. Ezért tartjuk elengedhetetlenül fontosnak, hogy megértessük a diákokkal, mi a különbség a kettő között, miért annyira kívánatos az egyik, mitől annyira pusztító a másik. Csapjunk is bele! Előtte még egy szolgálati közlemény: itt és most ezt a két kifejezést természetesen nem a szótári meghatározásaik szerint használjuk. Mindkettő önkényes választás valaminek a leírására. És legfőképp arra, hogy segítsenek különbséget tenni két olyan dolog között, amelyeket könnyű összetéveszteni.

Kezdjük az egyszerűsítéssel!
Ez valójában egy reakció. Az emberi elme alapvető törekvése a valamivel kapcsolatos bizonyosság. Ezzel önmagában nincs baj. A baj ott kezdődik, amikor komplexitással találja szembe magát. Mert a komplexitás elbizonytalanít. Összezavar. Egyfajta turbulenciát okoz. És ez nem jó érzés. Hogyan védjük meg magunkat ettől? úgy, ha egyszerűsítünk. Az egyszerűsítés mintegy lezárja a komplexitást és megadja a bizonyosság érzését.

Az emberek gonoszak. A mai gyerekek lusták. Önzők. Narcisztikusak. A nők kiszámíthatatlanul észszerűtlenek. Minden férfi disznó. A hatalom megrontja az embereket. Minden politikus hazudik. Tisztességes munkával nem lehet sok pénzt keresni. A zsidók/arabok/cigányok/melegek/liberálisok/szélsőjobbosok az okai a világ bajainak.

Ezek túlzó példái az egyszerűsítésnek. Számtalan, kevésbé provokatív formája keseríti meg nap mint nap az életünket. Elég csak arra gondolni, hogyan vélekedik a legtöbb ember saját magáról. Nem vagyok elég kitartó. Bizonytalan vagyok. Egy lúzer vagyok. Naiv vagyok. Lényegében az összes címke, amit önmagunkra aggatunk, egyszerűsítés. Ja! Azok a címkék is, amelyekkel viszont a többi embert osztályozzuk. Az ok, a motiváció minden esetben ugyanaz: a komplexitással való szembenézés elkerülése.

És akkor mi az egyszerűség?
Az arra való képesség, hogy átlássuk a komplexitást. Minél inkább értünk, tudunk valamit, az annál egyszerűbbé válik. Ezt mindenki, aki igazán kompetens valamiben, megtapasztalta. Egy profi értékesítő tudja, milyen egyszerű eladni. Egy profi előadó tudja, milyen egyszerű érdekes előadást tartani. Az emberi elme valódi szakértője tudja, hogy a viselkedés problémái végső soron mennyire egyszerűek. Tulajdonképpen ezt is mondhatnánk: az egyszerűség megértés. Aminek persze azonnal ott teremne a sunyi, rosszindulatú folyománya is. Ha valami nem egyszerű, akkor ott hiányzik a megértés. Vagy legalábbis nem elég alapos.

Mi a gond ezzel?
A világon semmi. Azt leszámítva, hogy az egyszerűség (vagyis a megértés) elérése munkát igényel. Kitartást. Erőfeszítést. A tárgytól függően néha kényelmetlenül sokat. Ami szemben áll a gyors sikerre, az azonnali eredményre való ácsingózással. Ezt kellene a pedagógusoknak átadniuk. Azt, hogy a bonyolultság csak átmeneti. Azt, hogy a túloldalán ott vár az egyszerűség. És azt, hogy az úton végig kell menni. Mert a kifelé vezető út a keresztül vezető út.

Mi a baj ezzel a világgal?
Ugye, mennyire összetett, bonyolult kérdés? Mi van, ha azt mondjuk, egyetlen szóval meg lehet válaszolni? A butaság. Nem a tudatlanság, nem a műveletlenség. A butaság. Ami nem más, mint az egyszerűsítésre irányuló késztetés mértéke. Minél nagyobb a késztetés, annál butább az illető. Akkor is, ha diplomaszerzésből péhádézett. Nézzük meg, hol került kátyúba az élete, hol viselkedik észszerűtlenül és lefogadhatjuk, hogy csak úgy dagonyázik az egyszerűsítésekben. Amíg valaki azt érzi, hogy az élet túl bonyolult, addig legalább képes szembenézni a komplexitással. De ha nem találja meg a keresztül vezető ösvényt, előbb-utóbb egyszerűsíteni fog.

Mi egy pedagógus?
Szerintünk vezető. Nem elsősorban utasításokat osztogató, számonkérő vezető. Hanem az a fajta vezető, aki kézen fog és segít átkelni a bonyolultságon. Hogy végül megérkezzünk az egyszerűséghez. Ugye, mennyire egyszerű írni? Olvasni? Számolni? Autót vezetni? Bekötni a cipőnket? És emlékszünk rá, mennyire bonyolultnak, rémisztőnek tűnt mindez annak idején? A két állapot között ott volt valaki. Valaki, aki fogta a kezünket. Hogy ne adjuk fel, hogy végigmenjünk az úton. Aki képes ezt megtenni másokkal, az pedagógus. Mindegy, mi a végzettsége. Aki nem… Bocs.